Alla inlägg under september 2009

Av Gunilla Bäckström - 30 september 2009 08:41

Igår kväll var det träning på klubben, det var jag & Kiwi, Lillemor & Krollie, Jouko & Hyss och Lena & Tease. Lillemor blev bl.a körd på det fria följet på engelska inför VM.

 

Vi andra körde individuellt utvalda moment med våra hundar. Cool

Alltid kul att träffas och utbyta ideer, och nu var det riktigt länge sen vi sågs allihopa.

 

Vi hade även visning och provning av den nya klubboverallen som jag och Lillemor fått i uppdrag att ta fram. Det verkande som om de som kom och provade var nöjda med den.Glad

Vi hann även med lika fika och eftersnack innan det var dags för hemfärd.

 

Nu känner man att hösten är här på allvar, för gud så kallt det blev framåt kvällen.

Skrapade is på bilen i morse (-3 grader) så nu har "istiden" kommit oxå.

Men det är himla skönt på dagarna och perfekt hundtränarväder.


Flört    Ha en bra dag !

 

 

Av Gunilla Bäckström - 27 september 2009 18:37

Jag skjutsade Nicklas och Henke till buss respektive tåg i em, en skulle till K-stad och en till St-holm.

                                 Det är alltid lika trevligt när de kommer på besök,nu är huset så tomt och tyst

                           (Micke jobbar givetvis) så det är inte utan att man känner sig lite ensam.

 Jag får så mycke data hjälp av dessa duktiga killar, skulle vilja ha dom här minst en vecka till....

Cool

Men nu vill visst dammsugarn komma ut och röra på sig en sväng oxå så jobb har man om man vill...

men det var ju det oxå. 

Den rätta viljan har inte kommit så det får nog bli tvångskommendering.Obestämd

                Hundarna och jag tog en skogspromenad på ca 2 timmar, så de är gött trötta nu.

       Kiwi badade i en träskpöl så det blev duschen för henne när vi kom hem, och x-tra jobb för mig.

 

Kiwi har intagit ryggläge i soffan Flört

  

Vi fick givetvis med lite svamp oxå..och nu ska "skiten" rensas och det är ju så mega tråkigt.

Måste väl röja och styra upp lite här hemma för snart drar en ny arbetsvecka igång igen och då hinner man ju inte med allt det där andra som ska fixas.

 

Ha de gött mina vänner !  Kyss

Av Gunilla Bäckström - 26 september 2009 22:57

Mickes pojkar (Henrik & Nicklas) kom på besök och stannade hela helgen. Glad

Jag fick lite data hjälp av duktiga pojkar som kan sån´t (tack för det).

SkrattandeAlltid lika mysigt när "barnen" vill komma och umgås med oss gamlingar.

Idag hade jag en heldag med Camilla (dotera) vi var till Åtorp på marken och där träffar man en massa bekanta så det tar tid att ta sig igenom alla "stånd" vi hade en trevlig men jobbig dag.Tungan ute

Fa..en vad man blir sliten av sån´t där ståhej, märks att man inte är 20 längre.

Micke hade maten färdig precis när jag kom hem (han är en hejare i köket min älskling) så gott att bara få sätta  sig vid dukat bord. Förvånad

Tyvärr har det väl inte varit nåt drömläge för hundarna, de har inte fått mer än rastrundor och det syns på dom att det är tråkigt.

Men till veckan blir det träning igen (för Kiwi) det är dax att dra igång henne, för jag har ju några tävlingar på G innan vintervilan.

Och hon är pigg som attan igen, mammas lilla älsklingstös.

Cool     Flört

Ha en fortsatt mysig helg därute, höres ! 

 

Av Gunilla Bäckström - 25 september 2009 11:27

  

Igår kväll var jag på en intressant föreläsning med Tina Thörner (rallybruden).

Det handlade om självcoaching och annorlunda vägledning och var super bra.

 Hon har lyckats vägleda många till olika framgångar.

Man gick därifrån efter ca 2 timmar och kände sig "bara bäst".

Tänker man bara på rätt sätt och värdsätter rätt saker här i livet så kommer man ganska långt.

Det gäller att våga prova nåt nytt och ta chanser.

Framförallt motiverar hon andra att se sina liv och sin omgivning mera positivt,

För vad hjälper det att vara negativ ?

 

Ha en mysig helg !!



Av Gunilla Bäckström - 21 september 2009 22:49

Ikväll har vi (jag, Kjell & Lillemor & Lena B) varit till Skutberget (platsen för lydnads & agility SM 2010) och mätt planer och kollat över upplägg inför tävlingen. Skrattande

Vi kom fram till att vi har hur mycke plats som helst, och då har vi ändå allt på samma ställe.

Lydnads ringar & agility banor & försäljning & infotält & boende & restaurang  & hundbad (vid varmt väder) & promenadvägar & parkering på samma område. Cool

Känns som om vi har bra koll på läget så här långt, men det är mycket kvar som ska grejas.

Helt klart borde det vara positivt som tävlande att inte behöva åka hit och dit.

Eftersom man tävlat SM i "några" år själv så vet man ju vad man vill ha som tävlande.

Vi ska göra så gott vi kan. Glad 

Lite bilder tog jag från området i dåligt höstväder !

 

Husvagnscampingen !

SM - gänget diskuterar !  

Stugbyn

  

Av Gunilla Bäckström - 19 september 2009 11:27


  

Har funderat lite på vad olika vi tänker med vår träning. Obestämd

En del vill ha störning (jag t.ex.) en del vill vara själva helt ostört när de tränar. Jag tränar givetvis in moment med en unghund helt ensam och i lugn miljö.

 Men för att träna kontakt och fokus på mig så börjar jag väldigt tidigt och tränar detta där det är lite "rörigt". Jag kräver att hunden ska ha fokus på mig oavsett vad som händer runt omkring (hur ska jag annars kunna tävla i framtiden). 

Brukshundklubben åker jag till när jag vill träna med störning och träna ihop med andra. Vill jag ha lugn och ro när jag tränar åker jag till en plats där jag får vara ensam.Glad

Spelar ingen roll vad som händer på plan, om man tränar in det tidigt då tror jag att man får en hund som vill jobba ihop med mig och inte har dragning till andra. Jag måste ju givetvis bjuda på mig själv under inlärningen och vara mycket roligare och intressantare än nåt annat.

Det har fungerat på de hundar jag haft.

Kiwi bryr sig inte ett dugg om det är lite "störigt" när vi tränar och den grunden la vi väldigt tidigt (började med det redan i valpstadiet).

Sen tror jag inte det har någon betydelse vad det är för ras vi har att jobba med.

Te.x att det skulle vara så mycket lättare med en Border Collie det är en myt.

Det handlar ju mycket om ledarskap oxå.

Ja det var lite filosofiska undringar som dök upp i mitt huvud.Flört


Av Gunilla Bäckström - 15 september 2009 21:33

  

Visst är hösten härlig om det får vara såna här härliga dagar.

Luften är klar o ren och man blir inte svett så fort man rör sig ( tycker inte om när det är 30 grader varmt i skuggan).

Perfekt hundväder när man ska träna eller promenera.

Idag "flexade" jag hem mig 14:00 igen.. i stället för 16:00 och resten av veckan slutar jag 12:00 vilken lyx.

Ska bara ägna mig åt hundarna denna vecka, bäst att ta vara på dessa fina dagar. Cool

Idag var vi många timmar i skogen på promenad och givetvis "trattisplockning" men tyvärr hade jag bara en kasse Rynkar på näsan med mig och den blev ju full på en gång.

Har aldrig förr varit med om att det är så mycke svamp av alla de sorter i skogen.

 Gjorde lite ont att lämna resten till nån annan "kärring". Skogen var nämligen full med såna, så att räkna med att det ska finnas några kvar där är nog lika med noll. Obestämd

Kiwi är så pigg och glad igen och alla prover var ju ok, så nu kan vi träna o tävla för fullt igen. 

Bilder från helgen i Åmål finns i FOTOALBUMET.

Nu är det sängen som gäller för snart ska man upp igen till en ny hård Flört arbetsdag (som bara är 5 timmar Skrattande).

Ha de gött alla kompisar !


Av Gunilla Bäckström - 13 september 2009 22:43

Häftig lydnads vovve !!

 

 

Chanti (Berger des pyreneer a face rase) 

Söt, pigg,duktig o trevlig liten tjej från Norge.

     

Nu är vi hemma efter en skön slappar helg i Åmål.

Igår var vi in till Åmål centrum o köpte pizza och passade på att gå en sväng o kolla in vad mysigt det är. Sen blev det promenad med hundarna, lite träning (och då menar jag väldigt lite).Cool

 Vi slappade o tog en middagslur och hade allmänt skönt.

 Det blev ändå ganska tidigt sänggående eftersom jag skulle tävla idag, visserligen var det samling 9:30 och bor man på klubben så är det ju lite sovmorgon.

Tidiga var supergoa gänget från Torsby så vi hann o tjata lite innan det var dags för samling, vilka underbara o positiva hundmänniskor.

Vi drog start nummer 2 och sittande o platsen var helt ok. Sen var Kiwi lite för taggad på ff (vi fick ialla fall en 9:a så hon gick väl bättre än jag trodde) men hellre det än en slö 10-åring.

 Lite små strul på rutan (som annars är ett säkert moment, men så kan det gå med en rutinerad gammal dam..man kan aldrig va säker).

Vi slutade som 1:a på 286,5 poäng och jag är helnöjd med en glad taggad Kiwi som var sitt gamla jag igen. Får svar på lite mer prover imorgon igen, men nu har jag inte sett att hon är så orkeslös längre så man får hoppas att allt är ok nu.

 

Glad(FICK TELEFONSVAR PÅ KIWI´S PROVER DEN 14/9 OCH HON ÄR FULLT FRISK NU)Glad

 

Sen blev jag ju störtkär!!!

Har länge funderat på en Belger des pyreneer a face race..och idag bestämde jag mig.

Nästa hund blir en sån.

Inget fel på Border Collie men det börjar bli lite ut tjatat med rasen, alla är ju ändå inte lämpade till lydnad.

Skulle va kul o prova med nåt nytt.

Nu hade jag turen o träffa en tjej från Norge, som importerat en sån från Frankrike

 som hon skulle avla på.

 Hon tävlade Elit lydnad (hunden var 2år) och det var en sån som passade mig, lite "Kiwistuk" fokus på matte och arbetsvillig, men kunde ligga still o koppla av när de andra körde.

Men dagens publikfavorit var den Engelska Bulldoggen som tävlade Lkl II, så störtskön (men en sån ska jag inte ha).

 

Presentation


Gunilla o Divann´s Blogg

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards