Direktlänk till inlägg 19 september 2009

Tränings tänk !

Av Gunilla Bäckström - 19 september 2009 11:27


  

Har funderat lite på vad olika vi tänker med vår träning. Obestämd

En del vill ha störning (jag t.ex.) en del vill vara själva helt ostört när de tränar. Jag tränar givetvis in moment med en unghund helt ensam och i lugn miljö.

 Men för att träna kontakt och fokus på mig så börjar jag väldigt tidigt och tränar detta där det är lite "rörigt". Jag kräver att hunden ska ha fokus på mig oavsett vad som händer runt omkring (hur ska jag annars kunna tävla i framtiden). 

Brukshundklubben åker jag till när jag vill träna med störning och träna ihop med andra. Vill jag ha lugn och ro när jag tränar åker jag till en plats där jag får vara ensam.Glad

Spelar ingen roll vad som händer på plan, om man tränar in det tidigt då tror jag att man får en hund som vill jobba ihop med mig och inte har dragning till andra. Jag måste ju givetvis bjuda på mig själv under inlärningen och vara mycket roligare och intressantare än nåt annat.

Det har fungerat på de hundar jag haft.

Kiwi bryr sig inte ett dugg om det är lite "störigt" när vi tränar och den grunden la vi väldigt tidigt (började med det redan i valpstadiet).

Sen tror jag inte det har någon betydelse vad det är för ras vi har att jobba med.

Te.x att det skulle vara så mycket lättare med en Border Collie det är en myt.

Det handlar ju mycket om ledarskap oxå.

Ja det var lite filosofiska undringar som dök upp i mitt huvud.Flört


 
 
Lena, Daffy o Dino

Lena, Daffy o Dino

19 september 2009 20:04

Du har så rätt så i allt du tänker! Visst är olika raser olika sociala, men det är ju ändå fokus på föraren som gäller.

Vilken underbar bild på Kiwi. Höstbild förmodar jag. Det är så fint här i bloggen nu med nya "tapeter" och allt. Ska ta i tu med min i morgon bitti. Orkar inte nu.

http://web.telia.com/~u65206052

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gunilla Bäckström - 25 juni 2013 21:42

Älskade lilla Brainwaiwe´s Kiwi ! ! !   Jag hade kontakt med Lena (din uppfödare) på telefon den natten du föddes, natten till midsommarafton  1999. Jag träffade dig första gången när du var 3 veckor, och redan då visste jag att du skul...

Av Gunilla Bäckström - 23 juni 2013 21:47

 Läääänge sen sist !               Det kan till viss del bero på jävligt seg dator (som är på g att åtgärdas) och FB.              Det senast som hänt är tyvärr att lilla älskade Kiwi lämnade oss den 10/6 pga åldersskäl o sjukdom. Hon f...

Av Gunilla Bäckström - 22 januari 2013 08:24


Nu har bloggen verkligen legat nere länge. Allt är Facebook´s fel, det är ju där som allt händer nu för tiden. Nu har vi kommit en bit på väg i träningen. Jag har bestämt mig för att inte ha bråttom med Divann,  målet är att lägga bra o...

Av Gunilla Bäckström - 30 september 2012 21:11

Länge sen det bloggades ! !   Nu börjar vi komma tillbaka på banan igen när det gäller egen träning och lite kurser. Helgen som varit har gått i hundens tecken. Lördag åkte vi hemifrån ca 08:00 med destination Torsby, för att ha lydnadsk...

Av Gunilla Bäckström - 8 augusti 2012 23:25

Har inte bloggat på hela semestern pga dåliga förbindelser med internet. Vi startade med Ransäterhelgen som har blivit lite som en tradition att åka till, även om man som nu inte har någon hund att tävla med. Jag har varit där i stort sett ...

Ovido - Quiz & Flashcards