Alla inlägg den 30 januari 2010

Av Gunilla Bäckström - 30 januari 2010 17:53

  

Sitter och klurar lite runt lydnads träning/tävling.

När man kollar runt på olika bloggar så ser man att det är många som kommit upp till Elit.

 

"Målet" som de flesta verkar ha är ju att bli bäst.

 

Det tränas mycket och det går såå bra på träningen

(klart det gör när man är ensam på en lugn plats).

 

Visst ska man träna och "slipa detaljer" i momenten

 men får nog inte glömma bort att man måste ut och

 tävla ibland oxå för att få den rätta tävlingsrutinen för hunden.

 

Den känslan som infinner sig när man kommer till en tävling

tror jag inte man kan få när man tränar.

Man måste nog ut i verkligheten för att uppleva det tillsammans med hunden.

 

Vad jag menar eller tror, är ju att man kanske får bita i det sura äpplet och inte "vara bäst" på de första Elit tävlingarna.

 

Det är där man får lära sig hur hunden funkar på en tävlingsplats,

hur jag laddar innan jag går in på plan m.m

 

Jag säger inte att jag har rätt.

 

Men med den erfarenheten jag har fått med mig

 (sen mitt första SM -96 med Nikita)

så har jag lärt mig att läsa av hunden bättre.

 

Träna ska man givetvis göra, men glöm inte att tävla oxå

 och kolla av vad man bör lägga ner mer tid på.

 

Det var bara mina egna funderingar som kom upp efter att ha kört lite träningstips till en valpägare, via datorn.

 

Lycka till alla som ska ut och tävla !

 


 

Ovido - Quiz & Flashcards